Jotenkin luontevalle tuntuu aloittaa Pelin Pohjaa tämän hetken henkisestä kotikaupungistani Turusta. Kaupungista, jossa kävin ensimmäisen kerran reilut kolmekymmentä vuotta sitten.
Vuoden 2011 Euroopan Kulttuuripääkaupungista, kaupungista jossa kotini ei fyysisesti sijaitse vaan siellä koen olevani kotona ja jonne jossakin kohden (ehkä) siirrän muuttokirjani. Rakastan Turkua sen tunnelmaa, kauneutta, energiaa ja kaupungin henkeä.
Vuoden 2011 Euroopan Kulttuuripääkaupungista, kaupungista jossa kotini ei fyysisesti sijaitse vaan siellä koen olevani kotona ja jonne jossakin kohden (ehkä) siirrän muuttokirjani. Rakastan Turkua sen tunnelmaa, kauneutta, energiaa ja kaupungin henkeä.
Historiaa ja heviä
Joten aloitan kulttuurivuoden suurta draamaa ja fantasiaakin sisältävällä tarinalla, kun pärekatot roihusivat ja tuuli yllytti liekkejä, kun Turku paloi tuhkaksi vuonna 1827.
Tarina pohjautuu tositapahtumiin. Kansanperinteen kerääjä Elias Helmann palaa runonkeruumatkalataan Karjalasta Turkuun. Mukanaan hänellä oli panttivangiksi ottamansa alkuasukas Väinö, joka osoittautuu varsin voimalliseksi sankariksi.
Kotona Eliasta odottivat rakastettu, Helmannin piika Maria ja perhe. Maria ei ollut tyytyväinen Eliaksen tuomiin tuliaisiin. Maria Vassin (Helmannin piian) epäillään huolimattomuuttaan sytyttäneen Turun palon. Tästä alkaa seikkailu, joka sisältää seurapiirejä, kalevalaa, kauhua, mutta myös romantiikkaa. Tarinan kantavana voimana on miehuus ja mieheksi tuleminen.
Turun Nuori Teatteri esittää Mike Pohjolan käsikirjoittaman ja J - P Mikkolan ohjaaman
1827 Infernal Musicalin.
Taustalla soi hevin klassikoita eri vuosikymmeniltä nuorten näyttelijöiden tulkitsemina yhdessä tulen ja tanssin kera.
Musikaalissa kuullaan Metallicaa, Black Sabbathia, Judas Pierstiä, Nightwishiä jne.
Upea show !
1827 Infernal Musicalin taustasta löytyi kaikuja Kalevalasta, nuoresta tekijäjoukosta kumpusi valtava energia ja osaaminen, he ovat taitavia, oikea nuorten osaajien voimannäyte, tähtiä siis syttyi.
Lauantai-illan esityksessä oli kaikki ikäryhmät edustettuina, lähes haltioituneina koko täysi katsomo taputti seisaaltaan esiintyjille. Musikaali esitettiin lauantaina loppuun saakka ensimmäisen kerran. Perjantantain ensi-illassa sattunen loukkaantumisen ja esityksen keskeyttämisen johdosta. Liikutukseltakaan ei ohjaaja välttynyt.
Näin ja koin jotain ennen kokematonta, teos joka ei varmasti tule hautautumaan vaan jatkaa voittokulkuaan, jossain joskus.
Mahtava Huipputeos nuorilta lahjakkailta osaajilta.
Vierailevana tähtenä Paavo Ruotsalaisen roolissä näimme Tarotin Tommi Salmelan.
Vierailevana tähtenä Paavo Ruotsalaisen roolissä näimme Tarotin Tommi Salmelan.
Musikaali sai toukokuulle lisäesityksiä, joten uusintakierros on otettava. Se on sitten siinä. Vassin Maria ja Helmannin Elias on syksyllä kiinnitetty omiin prokkiksiinsa Hämeenlinnan ja Tampereen teattereihin.
Televisio on huonekalu, elokuva on taidetta, mutta teatteri on elävää elämää, teatterillinen toiminta tapahtuu samassa ajassa ja tilassa yleisönsä kanssa. Logomon näyttämölle on rakentunut monitasoinen ja dynaaminen lavastus. Se koostuu karuista rakennustelineistä, liikuteltavista seinä- ja laatikkoelementeistä sekä takanäyttämölle, liuskan päälle rakennetuista suurista pariovista, joiden kautta saadaan aikaan lukuisia näyttäviä sisääntuloja. Lavastus yhdessä tuliefektien, valojen, heviestetiikalla maustetun epookkipuvustuksen sekä mielikuvituksellisten peruukkien ja maskien kanssa luo yhtenäisen ja vaikuttavan visuaalisen ilmeen.
Musiikin sanallinen ja visuaalinen ilmaisu toistavat tiettyjä teemoja, joita ovat mm. pakanalliset riitit, kristinusko, mytologiat, yhteiskuntakritiikki ja miehisyyden etsintä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti